Spreek ik met de zorgcoördinator?

‘Spreek ik met de zorgcoördinator?’ Aan de telefoon had ik Dhr. Van der Hoeven. ‘Ik heb het Schoolondersteuningsprofiel van uw school gelezen op de website en vraag me af wat u doet voor dyslectische leerlingen. Mijn zoon heeft een ernstige vorm van dyslexie en maakt momenteel gebruik van Kurzweil. Hij zit in groep 7 en over een jaar moet hij naar het voortgezet onderwijs. We zijn nu op zoek naar de school die de beste ondersteuning te bieden heeft voor onze zoon. Kan hij bij u op school ook van Kurzweil gebruik maken? Krijgt hij individuele begeleiding?’

In ons SOP staat niet precies omschreven hoe wij leerlingen met dyslexie begeleiden. Wel dat we hen begeleiden en de ondersteuning bieden die wordt geadviseerd vanuit het officiële dyslexieonderzoek. En dat we faciliteiten bieden volgens de examennormen. Ik legde vader uit dat zijn zoon als het nodig blijkt te zijn ook bij ons gebruik kan maken van voorlees apparatuur. We maken meestal gebruik van Sprint+, dat is iets gemakkelijker voor leerlingen dan Kurzweil en biedt voor de VMBO opleiding voldoende mogelijkheden. Onze ervaring is, dat leerlingen die met Kurzweil kunnen werken, heel snel begrijpen hoe Sprint+ werkt. Dat ouders en leerling al voordat het schooljaar van start gaat worden uitgenodigd door de remedial teacher en er dan een plan wordt gemaakt aan de hand van de gegevens van het onderzoek. Vader wilde het naadje van de kous weten. Het gaat immers om zijn zoon, voor wie hij, zoals elke ouder, het beste wil.

Plaats een reactie