Een generalist is een specialist

logostukverderDe nieuwe jeugdwet vraagt om generalisten in de basisteams die signalen kunnen herkennen, daadkrachtig kunnen optreden en tijdig kunnen doorverwijzen. Het idee wordt verguisd en omarmd.

In principe nemen de zorgcoördinatoren in het voorgezet onderwijs en de intern begeleiders in het primair onderwijs al jaren zo’n rol op zich: de tweedelijns leerlingenzorg zo ‘leeg’ mogelijk houden door de eerstelijns leerlingenzorg te versterken. En bij iedere casus wordt gekeken: waarom ligt deze casus op mijn bureau. Kan de mentor dit oplossen? Moet dit naar de schoolpsycholoog of remedial teacher of kan dit probleem veel beter direct door naar de 3e lijns leerlingenzorg. Oftewel: de 2e lijns hulpverlening buiten het school gebouw. Maar ook: wat goed dat dit op mijn bureau ligt, want we lossen dit probleem zelf op. Zonder wachtlijsten, vragenlijsten, etc.

Dit alles om de hulp en begeleiding zo snel mogelijk en zo passend mogelijk van start te laten gaan zodat het zo kort mogelijk kan duren.

Deze blog van Chiel Voerman werd eerder gepubliceerd op zijn website http://www.stukverder.nl

Een gedachte over “Een generalist is een specialist

Plaats een reactie